Päädyin lähtemään
Dolomiten Laufiin lukuisten tuttavilta saatujen kehujen perusteella. Reissu
lyötiin lukkoon hyvissä ajoin syksyllä ja lennot
varattiin jo marraskuussa. Meitä lähti Suomesta matkaan
yhdessä kahdeksan hengen porukka. Reissu kesti perjantai
aamuvarhaisesta sunnuntaiyöhön 17.-19.1. Kone lähti
perjantaina Helsingistä klo 6.30 ja olimme takaisin Suomessa
sunnuntaina klo 23.30. Reissu oli varsin tiivis, eikä vapaata
aikaa katsella Itävaltaa juuri jäänyt. Lentomme
laskeutui Munchenin lentokentälle hyvissä ajoin aamu
yhdeksän aikaan ja saimme vielä yhden tunnin lisäaikaa
siirryttyämme Saksan aikaan. Lähdimme välittömästi
tavarat saatuamme ajamaan autobaanaa kohti Itävaltaa.
Ajoreittimme meni Lienzin pikkukaupungin läpi kohti
Obertilliachia, joka toimi kisakeskuksena maratonhiihdoissa lauantain
perinteisessä ja sunnuntain vapaassa.
Lienziä lähestyttäessä
maisemat olivat jo todella upeat, vuoristoa näkyi joka puolella
ja aurinkoinen sää teki maisemista kaksin verroin upeammat.
Lunta ei tosin ollut Lienzissä juuri nimeksikään,
ainoastaan pieniä lumenrippeitä pelloilla, joissa oli ehkä
ollut jo ladut jossain vaiheessa talvea. Lienzin jälkeen tie
alkoi kiemurrella selvästi ylemmäs ja ilma kylmeni
jatkuvasti ylöspäin ajaessamme. Ajomatkan aikana lämpötila
putosi Munchenin +10 asteesta Obertialliachin 0 keliin. Se mikä
alempana tulee vetenä, sataa yleensä lumena
Obertilliachissa 1500 m korkeudessa. Lunta oli niin paljon, että
lumipenkkojen takaa ei nähnyt juuri muuta kuin tien reunat. Tiet
olivat oletetun kapeita ja ajaa sai tarkasti mutkaisella tiellä.
Saavuimme majapaikkaan neljän
maissa iltapäivällä ja katsastettuamme huoneet
lähdimme lähes samantien ajamaan takaisin n. tunnin
ajomatkan päähän Lienziin, jossa vietettiin
kisaviikonlopun avausseremonia ja hiihdettiin tekniikkasprintti
kaupungin torilla. Vaikka autossa istuminen alkoi jo väsyttää,
olivat avajaiset näkemisen arvoiset ja pitihän olla mukana
kannustamassa, kun Virtasen Teemu omasta porukastamme hiihti
sprintin. Sprinttirata oli tehty käsin keskelle toria ja siinä
oli tekniikkakohtia ja vauhtia katsojien iloksi muun muassa metrin
korkuinen droppi, josta hiihtäjät tulivat vauhdilla alas ja
erittäin jyrkkä lyhyt mutkalasku, josta teki varmasti
vaativan lumen irtoaminen alustasta.
Sprintin jälkeen ajelimme taas
takaisin majapaikkaan Wacht-nimiseen Alppityyliseen majataloon, joka
sijaitsi kauniin vuoristopuron laidassa. Kesällä paikka
olisi varmasti upea, kun lumi ei estäisi näkymiä.
Loppu ilta meni syödessä ja levätessä. Osa
porukasta hiihti myös lauantaina, joten heillä oli edessä
vielä suksen voitelua ja sääspekulaatiota. Onneksi
minä sain levätä lauantain, sillä univelka oli
tuntuva aamuneljältä heräämisen jälkeen.
Esko, Mari ja Juha lähdössä lauantain hiihtoon.
Nukuin lauantaiaamuna muuta porukkaa
pidempään, mutta ennätin toivottaa tsempit kisaan
ennen heidän lähtöään. Keli oli perinteisen
hiihtoon erittäin ongelmallinen, kun yöllä oli tullut
uutta lunta, joka muuttui aamuntunteina vesisateeksi. Pitovoiteluun
keli toi arvattavia hankaluuksia, joten pidin porukan puolesta
peukkuja, että sukset toimisivat heillä edes jonkin verran.
Itse jäin syömään rauhassa aamupalaa ja lepäämään
huoneeseen. Kävin keskipäivällä hieman
juoksemassa ja totuttelemassa ohueen ilmaan. Lähdin majapaikasta
juoksemaan kohti Maria Luggae nimistä pientä kylää,
jossa oli pyhimysten kirkko ja pieni kauppa. Maisemat muuttuivat
vielä upeammiksi, kun maasto avartui ja saatoin nähdä
kauemmaksi. Kävin kääntymässä lähellä
isoa riippusiltaa, joka ylitti alapuolella virtaavan vuoristopuron ja
hölkkäilin takaisin jyrkkiä nousuja pitkin. Huomasin
selvästi hengittämisen olevan normaalia raskaampaa ohuen
ilman vuoksi.
Rauhallinen päivä ja väljä
aikataulu teki hyvää tiiviin matkustamisen jälkeen ja
sain itsekseni ladata akkuja seuraavan päivän koitokseen.
Pian perinteisen hiihtäjät saapuivat ja odotin
malttamattomana heidän kommenttejaan kilpailureitistä ja
tuntemuksistaan. Niin kuin arvelin oli heillä ollut isoja
ongelmia pitojen kanssa ja hiihto oli mennyt täysin käsille.
Vastassa oli siis melkoisen väsynyttä porukkaa. Illalla
lähdimme vielä testaamaan suksia kisapaikalle ja huomasin
luiston olevan uuden kostean lumen vuoksi hidas. Parhaiten toimi
sileä ja löysä plus-suksi, jonka kärjet nousivat
hyvin lumen pinnalle. Siinä oli siis huominen pari.
Kisa-aamu koitti pimeänä ja
sateisena, lunta oli tullut yön aikana useita senttejä ja
lisää satoi koko ajan. Aamun aikataulu oli jälleen
tiivis, sillä meidän piti aamulla pakata kaikki kamppeet
mukaan ja luovuttaa majapaikan avaimet. Olimme aikataulussa hyvin,
siihen saakka kunnes vuokra-automme uuden uusi BMW jämähti
paikoilleen lumen täyttämään pihaan yliherkän
peruutustutkan takia. Auto ei liikkunut eteen eikä taakse ja
lunta piti lapioida pois alta ja sivuilta ennen kuin auto suostui
lähtemään. Siinä vaiheessa olimme jo myöhässä
aikataulusta ja tavoitteeni olla kisapaikalla hyvissä ajoin ei
ihan toteutunut. Isossa tapahtumassa on paljon hitaampi toimia ja
testata suksia kuin pienessä kisassa. Ruuhkaa testipaikalla
riitti ja ennen kuin sain mitään luotettavia testituloksia
oli enää puoli tuntia aikaa lähtöön. Siinä
vaiheessa oli vielä alkuverryttely tekemättä ja
lähtöpaikka katsastamatta. Ehdin verrytellä vain
lyhyen sivauksen ennen kuin piti suunnata lähtöalueelle.
Lähtö oli todella ruuhkainen
ja siinä olisi pitänyt päästä erittäin
nopeasti rynnimään hyville paikoille. Huono alkuverryttely
teki lihaksista raskaan oloiset, kun hengitys ei ollut auki. Ilman
ohuus vielä korosti alun vaikeutta huonosti lämmitellyillä
lihaksilla. Pian latu kapeni yhden mentäväksi uraksi ja
ladun reunat olivat todella pehmeitä lumisateen jäljiltä.
Ohittaminen sivusta oli mahdotonta ja vaikka näin, että
muita naisia oli edessä päin, ei minulla ollut
mahdollisuutta nousta saavuttamaan heitä. Ihmettelin letkan
hiljaista vauhtia alun jälkeen ja halusin todella mennä
kovempaa. Pyysin englanniksi monta kertaa tilaa ja puskin väkisin
parin miehen ohitse. Samalla aloin nähdä Roposen selän
edessä päin. Hän siis hiihti samassa letkassa. Tyydyin
tuon tiedon valossa letkan verkkaiseeen vauhtiin ja yritin pitää
oman paikkani. Kaikki vaikutti jo hyvältä, kunnes tuli
ensimmäinen kolari alamäessä. Laskussa oli kova mutka
ja yhtäkkiä edessäni oli kaatuneena kasa miehiä,
joilla oli sukset solmussa. En pystynyt väistämään
heitä ja hiihdin sekaan. Pääsin huonosti ylös,
kun takaa tuli koko ajan lisää kaatuvia hiihtäjiä.
Siinä vaiheessa edessä olleet naiset olivat karanneet ja
lähdin ajamaan heitä vimmatusti kiinni. Sykkeet olivat
korkealla ja tuntui raskaalta, mutta halusin saavuttaa vielä
heidät. Hiihdin kovaa kiinni porukkaa, kunnes eteeni kaatui
jälleen mies. Onneksi kaatuminen oli ylämäessä,
joten en itse kaatunut, mutta kohta oli niin kapea että jouduin
seisomaan hänen takanaan turhauttavan kauan, ennen kuin pääsin
jatkamaan. Tuosta selvittyäni sain vihdoin letkan kiinni, mutta
olin kuluttanut tärkeätä "polttoainetta"
reippaanlaisesti ja oli pakko päästä hiihtämään
tasaisesti energiaa säästäen. Matka naisten perässä
kuluikin mukavasti ja olo alkoi palautua reuhtomisesta. 20 km
kohdalla sain juomaa ja olin aivan Ritun perässä. Oli oli
hyvä ja fiilis korkealla, ajattelin tässä olevan
tilaisuuteni hyvään sijoitukseen. Tästä alkoi
myös pitkä yhtenäinen nousuosuus, jonka jälkeen
olisi vain laskupainoitteista pätkää maaliin.
Alun menoa
Vauhti hidastui ylämäessä
jonkin verran ja oma oloni oli vahva. Lähdin vetämään
porukkaa ja Ritu seurasi takanani. Huomasimme, että muut naiset
olivat jo hieman jääneet ja jatkoimme määrätietoisesti
ylöspäin. Nousu alkoi pikkuhiljaa minullakin painaa, sillä
olihan sen useita kilometreja pitkä ja välillä aika
jyrkkä. Mäen päällä olin hieman väsynyt
vetojuhdan töistä ja halusin lepäämään
toisen taakse. Pian pääsin italialaisen naisen taaksen
lepäämään ja jatkoin laskuosuudet siinä.
Lunta satoi erittäin sakeasti ja laseja ei voinut käyttää,
joten laskeminen oli vaikeaa valkoisilla pelloilla. Olin jo oppinut
varomaan ladun pehmeitä reunoja ja yritin vain seurata toisen
perässä samoja linjoja laskien. Muut naiset ottivat laskut
todella varman päälle ja välillä tuntui, että
olisin voinut laskea jopa hieman kovempaa. Laskuosuuksilla paikat
vaihtelivat ja naisia pyrki joka kohdassa sivuilta ohitse. En
häiriintynyt siitä ja yritin välttää
kolareita, joten annoin heidän mennä ohitse. Ladun
kurvatessa kohti stadionia tiesin jäljellä olevan enää
7 km. Siinä vaiheessa tunnelma letkassa alkoi todella
tiivistymään ja syntyi kiilaamista ja tönimistä.
Seassa oli muutama mies, jotka jatkuvasti työnsivät minua
sivuun isomman oikeudella ja jouduin käyttämään
paljon voimia pystyssä pysymiseen. Ladun kurvatessa uudelleen
pellolle hiihtäminen vaikeutui entisestään, kun silmät
eivät enää havainneet ladun ja pellon reunoja ja
edessä tapahtui taas kaatuminen, jossa meni pari naista nurin.
Yritin väistää heitä sivuun kurvaten, mutta
sukset kärjet sukelsivat pehmeeseen lumeen ja kaaduin itsekin.
Ylös päästyäni oli letkaan tullut taas reilu
rako, jonka jouduin hiihtämään kovasti runnoen kiinni.
Pääsin nousemaan uudelleen naisten tuntumaan ja hiihtelin
jo heidän perässään, kunnes suksi takertui taas
reunalumeen yrittäessäni ottaa juomaa vielä 2,5 km
ennen maalia. Siinä vaiheessa tiesin, etten nouse enää
kirkkaimpaan voittotaisteluun ja jouduin kamppailemaan himmeimmistä
sijoista. Ajoin letkan kovasti taistellen melko pian kiinni, mutta
naisten takana oli useita miehiä, joiden ohitse en enää
päässyt. Pian tulimme maalin alapuoleiselle uralle, josta
oli enää lyhyt nousu maalisuoralle. Tykitin minkä
pääsin ja pystyin nousussa ohittamaan yhden naisen nousten
kuudenneksi. Maalisuoralla oli kolme havutettua kaistaa, mutta vain
yhtä oli käytetty ja muut olivat ummessa. Minun oli pakko
kurvata muiden perään liukkaammalle kaistalle, kun
umpihangen kautta ei olisi ollut mitään mahdollisuutta
ohittaa enää muita. Niinpä hiihdin ihan naisten takana
häviten edessä olleelle viidennelle naiselle vain 0,4 s ja
neljännelle 1 s. Voittoon jäi vain 11 s. Voiton
mahdollisuuskin oli ollut jo mielessäni ja sija 2. erittäin
todennäköinen ilman kahta viimeistä kaatumista. Niinpä
maalissa päällimmäinen tunne oli voimakas harmi,
erityisesti kun tunsin voimia vielä jääneen.
Omaan suoritukseeni ilman kaatumisia ja
kolarointeja olin kuitenkin tyytyväinen ottaen huomioon erittäin
vähäinen hiihtoharjoittelu tässä vaiheessa
kautta. Lumen puutteen vuoksi olin tehnyt harjoituksia lähinnä
juosten. Välissä oli kolme viikkoa etten hiihtänyt
kuin kerran viikossa hiihtoputkessa. Ihmeen hyvin sain pidettyä
tekniikan kuosissa vaikealla alustalla ja yllätyin miten hyvin
lihakseni jaksoivat näin pitkän suorituksen, vaikka
lajivoimaa en ollut päässyt suksilla tekemään.
Kisan jälkeen meidän piti
lähteä nopeasti ajamaan Muncheniä kohti ja en ehtinyt
edes selvittää oliko minulla oikeutta palkintoon.
Toivottavasti asian saa selvitettyä jälkikäteen vielä
Suomesta käsin. Pieni loppuverryttely olisi tehnyt terää,
mutta pääasia että sain ruokaa ja juomaa ennen
automatkaa. Matka lentokentälle sujui hyvin ja olimme
aikataulussa sinne päästyämme. Tosin yhtään
ylimäärästä aikaa ei ollut. Helsinkiin päästyämme
lämpötila tippui Munchenin +10 asteesta -15 asteeseen.
Saavuimme Helsinkiin yöllä puoli kahdentoista aikaa ja
jatkoimme ajamista kotiin yötä vasten. Olimme kotona
Jyväskylässä yöllä neljän aikaan.
Reissu oli kaikkiaan antoisa, vaikka
olisin mielellään ollut Itävallassa vielä pari
päivää lomamielessä kisan jälkeen.
Toivottavasti joskus saamme aikaiseksi hieman pidemmän reissun
ja ehtisin fiilistellä upeita maisemia hieman pidempään.
Voin suositella kisaa kaikille innokkaille hiihdon harrastajille,
erityisesti jos lähtee sillä asenteella, että on aikaa
hieman ihailla ympäröiviä maisemia hiihdon aikana.
Kilpasarjassa täysiä hiihdettäessä siihen ei ole
mahdollisuutta, kun keskittyminen on sataprosenttisesti
suorituksessa.
Maisemaa Lienzin läheltä
Lunta suksien alle jo kovasti odottaen
Sini